נחשפה אפליקצייה להערכת פליטות פחמן מתחבורה עירונית
 
 
צוות מחקר בהובלת פרופסור אראל אבינרי, ראש המרכז לתשתיות תחבורה ולוגיסטיקה במכללת אפקה, ניהל את פעילויות המחקר של פרויקט CATCH שמומן ע"י תכנית המחקר של האיחוד האירופי (FP7), ופיתח אפליקציה להערכת כמות פליטות הפחמן הנובעות משימוש בתחבורה בערים אירופאיות. 
 
בצוות המחקר היישומי, העושה שימוש ביישומי מערכות מידע גיאוגרפיות (GIS) השתתפו ד"ר אואן ווייגוד (כיום חבר סגל באוניברסיטת לבל, קיובק) וד"ר טים צ'טרטון (אוניברסיטת מערב אנגליה, בריסטול).
ערים רבות מנסות להיות "ירוקות" אך כמה מהן יודעות על הזיהום אותו הן מייצרות – הן באופן מוחלט והן באופן יחסי לעומת ערים אחרות? לרוב התשובה היא – לא כלום. מחקר בתמיכת האיחוד האירופי ניתח את פליטות הפחמן, גז החממה התורם משמעותית לאפקט החממה ולשינוי אקלימי, הנובעות מתחבורה, בחתך עירוני.
בעקבות המחקר התקבלו לראשונה נתונים על פליטות הפחמן מתחבורה של כ- 150 ערים אירופאיות.
אמנם ישראל איננה כלולה בסקר, אך בסיס הנתונים מאפשר לזהות את הערים שמהן ניתן אולי ללמוד כיצד להגביל את פליטות הפחמן. כך למשל, בסיס השוואה עשוי להיות מספר התושבים בכרך. לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בסוף שנת 2012 התגוררו ב"טבעת הפנימית" של מחוז תל-אביב, הכוללת גם את רמת-גן וגבעתיים, כ- 900,000 איש. ע"פ הנתונים שהתקבלו, הרי שמתוך הערים במערב אירופה בעלי היקף אוכלוסיה דומה, בורדו (צרפת), ניוקסטל (אנגליה) ורוטרדם (הולנד) מדגימות שיעור פליטה לאזרח נמוך יחסית (סביב 1.4 טון מעוקב, שעדיין נחשבת לרמה שיש להפחיתה). דווקא העיר בריסטול באנגליה, בה נערך המחקר, ושהוכתרה לאחרונה כ"בירה הירוקה של אירופה" לשנת 2015, איננה יכולה להתהדר ברמה נמוכה של פליטות פחמן – למעלה מ- 1.8 טון לנפש. כמובן שערי מזרח אירופה (למשל אוסטרבה בצ'כיה וריגה בירת לטביה), שבהן רמת הפעילות הכלכלית נמוכה יותר, מייצרות פחות פליטות פחמן מתחבורה, אך כנראה יותר רלבנטי לתל-אביב ללמוד מניסיון אותן ערים אליה היא רוצה להידמות.
 
המחקר התפרסם בגיליון אוקטובר של כתב-העת המדעי Transportation Research Part D: Transport and Environment:
 
    
 
השירותים שלנו
  • פיתוח מודלים לחיזוי ביקושים במערכות תחבורה, לוגיסטיקה, אנרגיה ומים
  • פיתוח שיטות לשינוי התנהגות של המשתמשים במערכות תשתיות תחבורה ואנרגיה
  • עיצוב מדיניות פיתוח תשתיות
  • פיתוח אפליקציות למשתמשים במערכות תשתיות תחבורה ולוגיסטיקה
  • מחקרי הערכה (evaluation) לבחינת האפקטיביות של מוצרים, שירותים ומדיניות
  • מוכנות למצבי חירום, נהלים לפינוי המוני
  • העברת סדנאות, ימי עיון והשתלמויות
חדשות